Glutenfritt bröd

Ingredienser
400 gr glutenfritt brödmix
1 dl rapsolja
4 dl ljummet vatten
1/2 pkt torrjäst
1/2 tsk salt
pensling:
1 äggula
svart & vit sesam

Mät upp vatten, olja salt och lägg i bakmaskin ( glutenfritt bröd blir bäst i bakmaskin ) mät upp mjöl och jäst sist och lägg även detta i bakmaskin. Starta bakmaskinen. När gräddningsprocessen börjar i bakmaskinen vilket brukar vara återstående sista 45-50 minutrarna är det lagom att pensla brödet med äggulan och strö på rikligt med sesam. Det tar ca 2-3 timmar beroende på vilken sorts bakmaskin man har, tills brödet är klart.
När klar signalen ljudar ta ut brödet raskt och lägg upp på galler för att svalna, Pga av det glutenfria konsistensen kan brödet bli degigt om man låter den vara kvar i bakmaskin efter gräddning. image descriptionimage description


Kommentarer
Postat av: Brittan

det verkar jättegott om man kollar in bilden. Nu blev jag hungrig..

2012-03-20 @ 16:37:00
Postat av: Zelal

Ser gott ut!Och fin form på brödet :D

2012-03-20 @ 19:04:35
Postat av: Zalim Dilovan

Det har jag prövat och det måste jag säga att det var det godaste glutenfria bröd som jag har ätit hittils.



Tac föt det goda receptet

2012-03-20 @ 20:06:42
Postat av: Görsev

Det kommer absolut att bli mer glutenfritt bakande idag ska jag baka bröd av samma deg och recept fast i ugnen ska den gräddas.

2012-03-21 @ 12:46:57
URL: http://allvarldensmat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0