Kebab Adana

Så här i grilltider är det passande med ett grillrecept på lammfärs. receptet går utmärkt att tillaga i ugn men det smakar bäst på kolgrillen. Allt smakar bäst kolgrillat. Denna rätt kommer från Adana provinsen som ligger i södra Turkiet.

Använd den färs som du är mest van vid men prova gärna lammfärs som är bäst lämpad för denna rätt. Kebab överhuvudtaget skall tillagas med lammkött.

1 kg lammfärs
1 gul lök
2 el flera vitlöksklyftor
2 msk paprikapuré ( kan uteslutas )
tillräckligt med salt och peppar

Blanda färs, lök och vitlök. Låt vila i kylen. Förbered under tiden grönsaker som du ska ha som tillbehör. Grönsallad, tomat & löksallad är goda tillbehör. Tunnbröd som finns i utländska affärer eller kan ni be er lokala pizzabagare baka åt er så många som ni behöver. Säg till att ni behöver rullebröd.
Blanda salt och peppar i färsen och sätt färsen på spätt som på bilden nedan. Helst så breda spätt som möjligt.
Har ni inga spätt alls, kan ni göra stora långa och tunna pannbiffar. det viktiga är smaken.
 Att grilla tomater är ett måste hemma hos mig smakar gott till all slags kött. grilla gärna andra grönsaker som squash, aubergin, röd snackspaprika, champinjoner och charliepaprika. Servera med ljummen potatissallad och eller ris. Smaklig måltid

Kommentarer
Postat av: jeanette sandelin

finns lammfärs på willy´s?

enl min blodgrupp är lamm och vilt min bästa mat...

skall idag handla tusen kilo grönsaker:)

smaskigt recept det där med uppsprättad mage!

kram görsan - hejja din matblogg!

2012-03-26 @ 06:28:01
URL: http://jeanettish.blogspot.com
Postat av: Görsev

Ja, lammfärs finns både på Willy´s och Konsums frysdiskar. Kostar: 750 gr för runt 50-lappen. Tack för inspiration vännen, du är bäst.

2012-03-26 @ 08:13:47
URL: http://allvarldensmat.blogg.se/
Postat av: Zilan

Kebab bilden påminner mig om Turkiet. :)

den ser obeskrivliiiiigt god ut!



lycka till med din matblogg!

2012-03-26 @ 13:46:00
Postat av: Görsev

Zilan den är mycket god, det är så mycket smak i själva köttet så man behöver inte krydda den nämnvärt.

2012-03-26 @ 14:26:12
URL: http://allvarldensmat.blogg.se/
Postat av: Maria F

Wow .... det här är ju jätte bra ... Kerim och Yasemin lär ju bli glada om jag lagar lite turkisk mat , deras favo mat

2012-03-26 @ 16:16:39
Postat av: Görsev

Vad kul att det uppskattas av mina kära Maria. Jag hoppas ni får nytta av recepten här. Annars får du säga till så kommer jag hem till er som inhyrd kock fast kostnadsfritt naturligtvis.

2012-03-27 @ 08:45:22
URL: http://allvarldensmat.blogg.se/
Postat av: Rukiye

Du måste förstora bilderna så rätterna kommer till sin rätt. Det blev visst vitsigt :)

2012-03-27 @ 22:40:47
Postat av: Görsev

Då får inte mycket plats. är det någon särskild rätt du vill ha bild på kan jag maila.

2012-03-28 @ 08:26:01
URL: http://allvarldensmat.blogg.se/
Postat av: Zelal

Super gott!Min mage kurrar.

2012-03-28 @ 18:25:38
Postat av: Kulu Postasi

Det är så mycket smak ..

2012-04-03 @ 19:20:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0