Sallader

i Turkiet har man alltid, alltid sallad till maten, det kan vara olika ingridienser beroende på årstid.

även om maten , huvudrätten består av grönsaker. Denna sallad är den mest vanligaste. består av salladsblad, gurka, tomat och lök som dressing är det uteslutande citron/vinäger och olivolja och kallas för "herdesallad" eller "bondsallad.

 Inlagda grönsaker är en annan variant av sallad. Man lägger in allt, då menar jag allt som går att äta. Det finns speciella affärer som enbart säljer inlagda grönsaker. Dit man kan gå och köpa sin favoritgrönsak eller blanda ihop en mix om man inte själv lägger in. Bilden: morötter, gurka, vitkål, gröna tomater, blomkål och rödpaprika balandning. Finns att köpa i invandraraffärer för en billig peng och det är något som verkligen sätter igång ämnesomsättningen, mycket lämplig bantningsmat. Gott att äta till grytor av baljväxter, bulgursalladen som jag lagt in 21/3 passar den utmärkt till.

En annan årstidssallad här som består av: rivna morötter, riven rättika, röd paprika och rödkål som man kan strimla med osthyveln. Citron/vinäger och olivolja naturligtvis.

Kommentarer
Postat av: Zelal

Du och dina grönsaker! :) Har en önskan om du kunde skriva om en salads-tårta och gärna en bild till.De är inget måste men en liten öskan bara. //Zelal

2012-03-22 @ 19:17:04
Postat av: jeanette sandelin

åh... vad gott!

ska till returen idag - ska du med och titta på uppläggningsfat lr ska jag köpa några till dig?

kram//

2012-03-23 @ 05:50:39
URL: http://jeanettish.blogspot.com
Postat av: Brittan

Jag älskar sallad! Speciellt ''bondsallad''!

Min tandläkare sa att jag åt FÖR mycket sallad.. Inte bra för tänderna visst om man äter sallad nästan varje dag i mängder!

2012-03-23 @ 15:38:04
URL: http://allvarldensmat.blogg.se/
Postat av: Görsev

J din försvenskade bondsallad var helt underbart gott, precis den rätta syrliga smaken. Vad är det för dumheter att sallad skulle vara dåligt fört tänderna, kan ju inte vara sämre än allt annat man stoppar i sig. Bara man borstar tänderna regelbundet kan det inte vara någon fara, fortsätt och ät grönt säger jag.

2012-03-24 @ 13:17:05
URL: http://allvarldensmat.blogg.se/
Postat av: Görsev

Zelal snart kommer en grönsakstårta du efterlyser. Behöver inhandla råvaror och förberedelserna tar lite längre tid än vanlig sallad.

2012-03-24 @ 13:27:28
URL: http://allvarldensmat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0