Turkmensk inbakad ris & kyckling

Den här rätten lärde jag mig av en kurdisk kvinna som hade lärt sig det av en turkmesnk kvinna från Turkmenistan som i sin tur lärde mig. Hon kallade denna rätten för " turkmensk inbakad ris & kyckling" Det kan mycket väl stämma eftersom turkmener blandar kött, morötter och ärter med ris och äter den som den är eller tillagar den på olika fantasifulla sätt.
Tillbehör: Knappt färdigt ris, kyckling i småbitar (grillad/stekt/kokt), morötter, gröna ärter, valnötter, rapsolja och en liten purjolök. Till degen: Vetemjöl+salt+vatten
image descriptionFärdig och snittad :))

Laga till ris, minska mängd vätska så att riset knappt blir färdigt. Jag hade 1 hönsbuljong tärning,svartpeppar och salt till riset. Fräs under tiden kyckling ( om den inte är färdig redan), purjolök i rapsolja, lägg i morötter och ärter när allt är färdig fräst ( 2-3 min) lägg i valnötter sist och blanda. Om man inte vill blanda kan man fräsa alla ingidienser var för sig och lägga upp lager på lager så ser det snyggare ut men smakar samma gör det säkert.
image descriptionimage description sista ärterna från fjolårets egna skörd.
Här gjorde jag två olika deg en som var glutenfri och en med vetemjöl. Den ljusa degen är glutenfri.
image descriptionimage descriptionimage descriptionimage descriptionimage description Blanda mjöl, salt och tillräckligt med vatten och blanda till en "bröddeg". dela degen i småbitar så att det räcker till att överlappa en liten skål när den är utbakad, försök baka ut / kavla ut degen till en tunn platta, lägg i en smord skål. Lägg i kycklingblandning och varva med ris, lägg degen som hänger utanför skålen som ett lock och stjälp upp i långpanna. Upprepa proceduren tills du har så många bullar som du behöver. Jag gjorde 2 st glutenfria och penslade dom med äggula eftersom det är svårt att få färg på glutenfritt.image description Efter 15 min i 225 grader ser vi avsevärd skillnad på det olika degen.
Servera med en grönsallad.



Kommentarer
Postat av: brittan

det ser jättegotttttt utttt!!!!

blev sugen..

2012-03-30 @ 18:26:28
Postat av: Zelal

wow!Super gott ju, MÅSTE BARA TESTA!

2012-03-31 @ 17:01:14
Postat av: Millah - mamma till Amilia ❤

Hej allt bra? :)

Har flera roliga tävlingar i bloggen: http://millahoman.blogg.se/2009/august/tavlingar.html

Var jätte gärna med och tävla! Ha det bra ★ Kram // Millah

2012-04-01 @ 09:40:40
URL: http://millahoman.blogg.se/
Postat av: Johanna och Sara

Nu är vinnaren i helgens tävling avgjord! Gå in på länken för att se om det är du! :)

http://geminaarts.blogg.se/2012/april/vinnaren-i-helgens-blogg.html

2012-04-01 @ 14:13:27
URL: http://geminaarts.blogg.se/
Postat av: Evin

Hej,

Kommer ihåg att min mamma lagade ngt liknande länge sedan och vi älskade det:)

Men enligt bilderna och ingredienserna/ resultaten mm så tycker jag att Du är svärmorsdrömmen Du!

Men varför skriver du ej mera?

kramkram//

2012-04-05 @ 17:47:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0